Nuffnang

Thursday, November 25, 2010

Kebetulan yang bukan kebetulan

Baru je bercakap cakap pasal kebetulan bukan kebetulan with the buddiez tadi. Paham tak ngan phrase kebetulan yang bukan kebetulan  ni sedara? Pernah tak dengar kalau mata kiri anda bergerakgerak dengan sendiri orang cakap ada benda buruk bakal jadi. Katakan mata anda bergerakgerak sendiri then lepas tu anda jatuh longkang and anda pun cakap "patutlah mata kiri aku gerakgerak tak berenti dari tadi nak jatuh longkang rupanya". Anda sebenarnya dah menuju ke arah syirik sebab percaya anda jatu longkang sebab mata anda bergerakgerak walhal sudah memang ketentuan yang tertulis di Loh Mahfuz lagi anda akan jatuh longkang pada waktu dan ketika tersebut. Itu lah yang dipanggil kebetulan yang bukan kebetulan. 





Ada lagi, waktu sekolah dulu majalah Remaja tersangatlah femes kan. Sebab apa? sebab kat belakang tu ada zodiak. Beli je Remaja terus selak kat bahagian zodiak then baca pernyataan tentang nasib masing-masing kat zodiak tu. Kalau ada admire kat someone tak lupa untuk baca zodiak budak yang di admired tu. Pastu siap cakap "eh match la aku ngan dia". "eh betul laa zodiak ni sama macam kejadian yang berlaku pada aku". Amik kau nah ngucap balik. Itu syirik namanya, mana boleh nak predictpredict apa yang bakal berlaku kat diri kita melalui zodiak tu. Semua tu kan kerja Tuhan. Memang la kadangkadang tu apa yang tertulis tu kena ngan diri kita tapi seperti yang aku cakapkan tadi la tu semua adalah kebetulan yang bukan kebetulan. 





Tadi pergi ngeteh ngan buddies gelak bagai nak rak mendengar cerita-cerita lawak mereka. Sumpah gelak macham nak pecah perut. Pipi pun rasa lenguh gila sebab asyik duk gelak aje sampai orang lain pun pandang kami semacham dua macham ajer. Lantak ah ada kami kisah? Janji hepi...hehe. Nak dijadikan cerita, aku pulak yang sedang mengalami kebetulan yang bukan kebetulan sekarang ni. Orang tuatua cakap kalau gembira@gelak@galok terlebih tandanya lepas tu mau nangess. Itu orang tuatua cakap aku tak percaya. Tapi iyalah memang kebetulan yang bukan kebetulan betul lah sebab sekarang aku memang macham mau nangess. Mood aku tetiba down disebabkan kenyataan yang aku anggap aku tak dapat nak terima. Ok fine taknak cerita kat sini. Tapi itu je aku boleh cakap aku sangat sedih sekarang. 





moral of da story: sampai hati awak buat saya!!! saya percayakan awak tahu tak???

No comments: