Nuffnang

Sunday, March 27, 2011

Dia dari Marikh dan saya dari Venus

Men are from Mars
Woman are from Venus

       Ok, pernah dengar tak? Tajuk sebuah buku motivasi yang sangat bagus. Mengisahkan tentang perbezaan antara lelaki dan perempuan yang sepatutnya kita kena amik tahu. Before that, aku bakal mencarut panjang kali ni kalau suka teruskan bacaan kalau tak suka. BLAH..eh tak ah kasar sangat bunyinya tu. Tak suka pun u all baca jugak, tak pun klik advert then blah. Eh so whatever lah! 


      Hari ni instead of siapkan segala kerja yang sepatutnya aku siapkan, tetiba rasa macam nak cerita pasal diri aku yang bangang tak reti-reti nak bersyukur ni. Baru sekarang nak buka mata dan pandang semua yang before ni aku sengaja tak nak pandang. Baru sekarang rasa nak menghargai segala kebaikan yang si dia buat. Aku gelarkan si dia sebagai M. Aku kenal M dah lama, 4 tahun. 4 tahun jugalah usia hubungan kami.


    Di awal perhubungan aku banyak suffer sebab M tak pernah ada awek before dia dengan aku. Aku dengan dia ada masalah komunikasi sikit. Bila call dia banyak diam je sebab tak  tahu nak cakap apa dengan aku. Aku yang sejak azali ni jenis cakap banyak memang sangat hangin la kan dengan perangai dia. Aku masih ingat, waktu tu aku dekat UMS, Sabah. Aku pernah nangis waktu cakap telefon dengan dia sebab asyik aku je yang banyak cakap. Haha manja kan aku ni, pasal tu pun nangis bagai. 


      Lagi, aku suffer sebab dia sangat tak romantik, tak seperti apa yang aku harapkan. Well, all girls out there wish they will have a romantic man kann. hehe. Aku ni jenis lebih-lebih sikit, konon nak dia layan aku macam princess. AH MEMANG TAKKAN AH DIA NAK LAYAN CAMTU KAN. Aku terlebih berangan kot. Lagi-lagi bila aku lepas baca novel cinta atau pun lepas tengok drama korea. Ye lah watak lelaki dalam tu memang la semua nak sweet dan romantik je. Apa lagi, mengamuk-mengamuk la aku nak M jadi macam tu. Haha so childish. MEMANG. Kau tau tak M ni jenis yang tak pandai nak buat surprise, tak pernah nak bagi bunga, and tak pernah nak sorok-sorok belikan something yang kau suka lepas kau cakap depan dia

"eh, I suka la kasut ni. Cantikkan"

      Percayalah, dia akan buat tak tahu je. Hadiah birthday pun dia tak pandai nak decide nak belikan aku apa dia. Kena aku mintak dulu, baru dia belikan. Ya, dia jenis yang aku kena mintak dulu baru dia akan belikan. Aku rasa cara aku layan dia adalah cara sebagaimana aku nak dia layan aku. Aku suka tunjukkan yang aku sayang dia. Aku selalu ucapkan kata-kata sayang dekat dia. Tapi dia jenis yang takkan tunjuk dia sayang. Macam kalau kau berangan tiba-tiba dia akan hantar mesej "sayang, I miss U, I love U". Oh jauh panggang dari api. Dia takkan buat. Aku ada lah yang selalu buat macam tu. hehe malu...see, memang nampak aku yang lebih-lebih.


      Dan oleh sebab itulah, aku dengan dia suka gaduh-gaduh, suka main clash-clash pastu rujuk balik. (tah berapa kali clash dah, tapi mostly tak sampai 3 hari pun)hehe.  Aku pulak jenis yang apa aku cakap, apa yang aku suruh, aku nak dia ikut. Kalau dia tak buat or tak nak ikut mula lah aku merajuk marah-marah. Maybe sejak dari kecik, aku dah biasa dapat apa yang aku nak. And sampai sekarang, kalau aku nak sesuatu aku akan usahakan sampai aku dapat. Tak bagus kan. Macam haram je perangai.


      Actually, we can't always get everything that we want in this world. Kena accept that fact! Contohnya, aku sebenarnya harapkan aku akan dapat lelaki yang romantik. Dan bila aku tak dapat lelaki macam tu, aku macam nak ubah M jadi seperti apa yang aku nak. Hah, baru jumpa point sebenar. Aku nak M jadi macam lelaki idaman aku. Aku nak dia jadi romantik, alaa..macam dalam cerita korea tuh. haha rubbish!.


   Seorang kawan pun menasihati aku. Dia kata dalam dunia ni, Tuhan dah ciptakan semua benda berpasangan dan Tuhan dah buat semua tu dengan adil. Contohnya dalam kes aku, aku ni jenis yang kononnya romantik, suka tunjuk-tunjuk loving, memang takkan dapat lelaki yang macam aku nak tadi. Aku akan dapat lelaki yang kurang or tak romantik langsung, yang jenis tak pandai nak tunjuk sayang and etc. Cuba bayangkan kalau dua-dua romantik, tak ke lama-lama akan jadi bosan? then, cuba bayangkan kalau dua-dua jenis keras hati, ego, nak ucap sayang pun payah. Berjalan ke hubungan macam tu? That's why la salah seorang akan ada yang jenis lebih-lebih sikit, dan yang seorang lagi jenis biasa-biasa je. Nampak macam tak kisah, tapi dalam hati sebenarnya dia sayangkan pasangannya lebih dari pasangannya menyayangi dia. 


      Dan macam tu lah M sebenarnya, dia jarang ucap sayang tapi sebenarnya sayang dia terlalu dalam. Pasal hadiah apa semua tu kan, memanglah aku kena mintak tapi tak pernah dia hampakan permintaan aku. Semua yang aku nak dia akan penuhi. Ingat lagi waktu tu birthday aku, aku nak jam Casio. Dia mati-mati cakap nak bagi jam Power Rangers pasar malam kat aku. Dan aku pula mengamuk gila masa tu sebab aku ingat dia betul-betul akan bagi jam Power Rangers. Betul, sebab cara dia cakap tu memang macam betul-betul tau. Lagi-lagi bila aku call dia dengar dia borak ngan kakak dia pasal jam Power Rangers tuh. duk cakap pasal ada lampu-lampu semua tuh. Haha aku memang mengamuk sangat. Bodoh gila rasa time tuh. Sampai aku merajuk tak nak kuar sambut birthday dengan dia. haha.


      Padahal kau tau tak apa dia buat? Aku naik je kereta aku tanya dia mana jam Power Rangers? Time tu aku memang dah redha gila la, Power Rangers pun Power Rangers lah. Dia cakap ada tu bawah seat, amik lah tengok. *Gila tak sabar*. Aku amik then buka paper bag tengok ada kotak jam Casio. Gila time tuh aku dah macam berdebar gila. Eh, kata jam Power Rangers, ni kenapa kotak Casio? Dia cakap alah, kotak je Casio, tapi jam memang jam Power Rangers. Ciss, aku pun buka kotak tu laju-laju, then tengok dapat jam Casio betul-betul. Haha gila tak happy aku time tu kan. Aih aku dalam hati cakap romantik juga mamat ni, tapi romantik dia cara lain. Bukan senang tau dia nak jadi macam tu. Sampai sekarang aku tak ganti-ganti jam tu walaupun dia cakap nak belikan aku jam baru. Aku cakap taknak sebab jam tu kenangan gila kot. Banyak sangat perkara-perkara yang aku tak sangka dia akan buat, dia buat. Dia dah banyak improved.


      Baru-baru ni aku gaduh lagi dengan dia, tak tahu kenapa sebulan sebelum ni aku layan dia gila macam shit. sikit-sikit nak marah dia walaupun dia hanya buat kesalahan yang kecik. Sampai dia pun perasan benda tu. Aku selalu marah dia sebab dia tak selalu komen or interframe kat facebook aku. haha cam budak-budak. Aku rasa macam dia tak amik tahu pun perkembangan aku. Aku jeles tengok pasangan lain kat facebook tuh. Ya la aku tak harap pun dia akan komen jiwang-jiwang ke hape. Aku pun tak suka kalau macam tu. Aku cuma harap dia akan komen setiap gambar aku ke, setiap post aku ke. Ini tidak, langsung tak menunjukkan kewujudan dia. Sampai ada orang pernah tanya aku ngan dia dah takde pape ke sebab tak nampak mesra pun kat facebook. Haih sampai macam tu sekali.


      So, aku dengan sengajanya melayan komen-komen kawan-kawan lelaki dengan gaya gatal. hehe. Sampai satu hari tu dia call aku cakap aku nampak gatal kat facebook. Aku macam so what? dah dia tak pernah pun nak interframe kat sana then why nak bising-bising bila aku komen-komen dengan orang lain?. Jahat tak aku?..hehe. Untuk sekian kalinya aku gaduh dengan dia, aku blocked dia dari facebook aku, then aku chat ngan kawan lelaki aku yang aku duk gatal-gatal tu. Aku macam duk kutuk-kutuk la M kat kawan aku. See, sangat jahat. Then..*panjang sangat daa, sambung next entry*


bersambung....




No comments: